You are currently viewing ART inSpire vol.1
  • Post published:30 lipca 2021
  • Post category:Wystawy

„ART inSpire’’ to cykliczny projekt Galerii Przechodniej i myhive Warsaw Spire.

Ideą projektu jest zintegrowanie nowoczesnej przestrzeni  i współczesnego malarstwa. Lobby w której będzie prezentowana wystawa to architektoniczna podróż w przyszłość. 

W prezentowanych pracach zobaczymy nowoczesne formy, futuryzm, ekspresję, symbolizm, psychologię i oczywiście emocje. To właśnie na tych platformach będziemy się poruszać podczas I edycji 

„ART inSpire, vol. 1’’.

Kuratorzy wystawy:

Magdalena Król, Monika Wójtowicz “Karmica”

Wernisaż pierwszej edycji cyklu wystaw odbył się 29 lipca 2021 roku.

W prestiżowego wieżowca Warsaw Spire wystawione zostały łącznie 44 obrazy spod pędzla 22 artystów.

Artyści biorący udział w wystawie:

Waldemar Borowski, Kamila Czosnyk, Anna Danikowska, Martyna Domozych, Alina Hejna,

Dariusz Kamys, Monika Wójtowicz “Karmica”, Magdalena Król, Anna Kossakowska, Filip Kurzewski, Magdalena Limbach, Agnieszka Litwin, Sylwia Łyczko-Zielony, Edyta Mądzelewska, Anna Merska-Mitan, Krzysztof Rodak, Jacek Rosłon, Agata Sztyber, Arkadiusz Świderski, Beata Walczak, Paweł Zakrzewski, Beata Zdankiewicz

cka w literaturze jest to opisywana jako ciąg komunikacyjny z dawnej działobitni, aż do Bramy Ostrołęckiej. To długi korytarz z otworami strzeleckimi, którego historia sięga do czasów Napoleona, widoczny jako ceglany mur tuż za Bramą Ostrołęcką idąc w kierunku widok na Spichlerz.

Wybudowana z rozkazu Napoleona Twierdza zaprojektowana została na obwodzie pół owalu z pięcioma bastionami na obwodzie, otwartą do strony rzeki. Miejsce w którym umiejscowiona jest galeria strzelecka (miejsce wystawiennicze Galerii Przechodniej) to półbastion. Twierdzę wybudowano ceglano-ziemno-drewnianą. Pierwsza część galerii jest z doby napoleońskiej. Początkowo była drewniana, a później przebudowano ją na murowaną. Kiedy Napoleon został pokonany przez wojska rosyjskie w grudniu 1813 r. Twierdza znalazła się w gestii Carów Rosji. Wojska rosyjskie dokonały drobnych napraw i wykorzystywali to co pozostało po dobie Napoleońskiej. Po wybuchu Powstanie Listopadowego, Rosjanie również docenili wartość strategiczną tego miejsca. W 1832 r. powstał olbrzymi plan rozbudowy Twierdzy na przedpolu i w efekcie tej wielkiej rozbudowy, dobudowano do starej galerii strzeleckiej napoleońskiej ten fragment, w którym obecnie organizujemy wystawy. Galeria służyła do obrony całego wybrzeża- stąd otwory strzeleckie ustawione pod różnymi kątami. W miejscach, w których wiszą prace artystów, ustawione były kiedyś regały drewniane, na których za czasów napoleońskich magazynowano skałki. Były to wykonane z krzemienia kamienie, stosowane w broni czarnoprochowej, pistoletach i karabinach z zamkiem skałkowym.

O projekcie „Open fortress of mind”:

            Ufortyfikowana wyobraźnia otworzyła się! Wrota przepływu zostały w końcu odkopane i odkurzone. Ściągnięte zostały pajęczyny których nici uwiły historię…. Wystawa została stworzona z myślą o tym miejscu. Artyści zainspirowani kolorem wypalonej cegły, zapachem prochu, otwierający swoją Twierdzę umysłów to:

Waldemar Borowski / Kamila Czosnyk / Anna Danikowska / Dariusz Kamys / Magdalena Król / Magdalena Limbach / Agnieszka Litwin / Sylwia Łyczko-Zielony / Edyta Mądzelewska / Krzysztof Rodak / Jacek Rosłon / Iza Skoczylas / Agata Sztyber / Arkadiusz Świderski / Karmica-Monika Wójtowicz / Beata Zdankiewicz.

            Autorzy prac tworzyli swoje obrazy w temacie tytułowej Twierdzy Umysłu oraz zagadnień z nią powiązanych. Szesnaście wymienionych, niepowtarzalnych osobowości, przełożyło swoją wizję, emocje oraz odczucia na płótno. Uduchowiona Twierdza otworzyła się w ich umysłach, dekonstruując niekiedy rzeczywistość, estetyzując ją do poziomu poszukiwań symetrii, kształtów, barw, nadając rzeczom oczywistym i nieoczywistym wymiarów. Każda praca jest indywidualnym dziełem. Prace zestawione razem tworzą metafizyczną podróż do własnej wyobraźni, pragnień i percepcji. Dla każdego autora początkiem każdego bytu był umysł, natomiast wspólnym mianownikiem ich twórczości- przestrzenie wyobraźni.

            Wernisaż otwiera galerię strzelecką dla każdego przechodnia (dotychczas niedostępna dla zwiedzających)- rozpoczynając kolejny punkt wystawienniczy Galerii Przechodniej w Polsce. Każdy obraz wyeksponowany zostanie na poliwęglanie w formacie 1x1m, po zakończeniu wystawy w Twierdzy, odwiedzi ona kolejne lokalizacje w całej Polsce.